Роль експлуатаційного утримання автомобільних доріг у забезпеченні продовження їх життєвого циклу

Соціально-економічний розвиток країни, її інтеграція у світове співтовариство значною мірою залежать від рівня забезпеченості автомобільними дорогами. Наявність розгалуженої мережі автомобільних доріг та їх технічний стан є важливими показниками цивілізованості суспільства і, по суті, візитною карткою держави.

Стан транспортних комунікацій також є однією із найбільш принципових умов інвестиційного процесу. Завдання доріг, а точніше її власників (замовників) – задовольнити потреби суспільства в автомобільних пасажирських та вантажних перевезеннях, оскільки їх експлуатаційний стан напряму впливає на собівартість перевезень та безпеку руху. Тобто, мова йде про економіку, здоров’я та життя громадян. Для цього необхідно, щоб власники (замовники) доріг, а також державні підприємства та приватні компанії, які є відповідальними за утримання автомобільних доріг протягом усього року забезпечували безперервний, безпечний та комфортний проїзд транспортних засобів із установленими швидкостями та навантаженнями.

Особливої актуальності та важливості питання експлуатаційного утримання автомобільних доріг набуло у період воєнного стану, оскільки із зрозумілих причин, автомобільні дороги є об’єктами критичної інфраструктури. Звісно, що відношення до таких об’єктів має бути відповідним до їхнього призначення, і це мають зрозуміти як власники автомобільних доріг, так і компанії, що їх експлуатують. Адже до їхніх повноважень відноситься постійний нагляд за технічним станом автомобільних доріг та інженерних споруд, виконання робіт по утриманню доріг, проведення обліку дорожнього руху, технічний облік та паспортизація доріг та інженерних споруд, а також нагляд за виконанням вимог щодо користування автомобільними дорогами. Це далеко не повний перелік обов’язків та повноважень служби експлуатації для продовження життєвого циклу автомобільних доріг.

Останніми роками, серед спеціалістів, і не тільки, спостерігається багато розмов на тему: «Що краще? Будувати автомобільні дороги із цементобетонним покриттям чи із асфальтобетонним?». У цих дискусіях не завжди детально обговорюється специфіка організації експлуатаційного утримання доріг із різними типами дорожнього покриття на різних часових проміжках їх життєвого циклу. Готовність існуючих у країні компаній до професійного виконання таких робіт, враховуючи їх технічне оснащення та рівень професійної підготовки персоналу, а також позитивний досвід виконання таких робіт у минулому, змогли б покращити ситуацію на експлуатаційному ринку. Однак, ключовим гравцем цього ринку є власник (замовник) автомобільних доріг. Усвідомленням ним всієї відповідальності, покладеної на нього Законом України «Про автомобільні дороги», а також бажанням змінити ситуацію на краще, можна виправити негативні тенденції останніх десятиліть, які, на жаль, продовжуються і сьогодні.

Інформація, яка набула значного поширення у Telegram-каналах за 26-27 червня із автомобільної дороги Київ-Ковель, капітально відремонтованої, трохи більше 10-ти років тому, у межах Коростенського району Житомирської області. Дорожнє покриття – цементобетонне. На відеоматеріалі коментар автора: «Добре, що оперативно відреагували, бо хто знає, які наслідки могли б бути». Для користувача дороги, можливо і так, а яка реакція власника дороги, підрядника, який експлуатує? Оперативно? На цій ділянці дороги, у межах області, це не єдине пошкодження дорожнього покриття, але ні на одній із аварійних ділянок не було встановлено ні одного попереджувального знаку, який інформував би про небезпеку. І це на автомобільній дорозі державного значення із статусом «міжнародної», на жаль, це не одинокий випадок, просто, він свіжий і достатньо показовий. Те, що у свій час удосконалюючи систему управління автомобільними дорогами Укравтодор розділив функції Замовника та Підрядника, на експлуатаційному утриманні, впроваджений незалежний аудит та аудиторів із безпеки дорожнього руху, відчутно не покращило відношення як власника, так і підрядників до самого процесу експлуатації автомобільних доріг. Як приклад, за короткий проміжок часу, у вітчизняну систему ціноутворення були внесені значні позитивні зміни. Мова йде про впровадження міжнародної системи вимірювання обсягів робіт CESMM. Революційний крок у будівництві та ремонтах.

А що з експлуатацією?

Наскільки CESMM є всеосяжною та ефективною системою при експлуатаційному утриманні автомобільних доріг та наскільки врахована специфіка цього виду робіт? Адже досконала модель реалізації проєкту є запорукою позитивного кінцевого результату. У нашому випадку – задовільний експлуатаційний стан автомобільної дороги.

Починаючи із 2008 року, спочатку із «Європейським Банком Реконструкції та Розвитку» (ЄБРР), а через декілька років із Світовим банком проводилася активна робота по впровадженню в Укравтодорі контрактів на експлуатаційному утриманні доріг, що базуються на фактичних показниках виконання робіт (OPRC). Головною метою OPRC було підвищення ефективності утримання доріг шляхом перекладання ризику на підрядника, дозволивши йому управляти ризиками у той спосіб, який він вважає найкращим, за умови забезпечення визначеного замовником рівня експлуатаційного утримання автомобільної дороги. Розрахунки Замовника із Підрядником по контракту OPRC повністю відрізняються від звичайних розрахунків оплати, що виконуються у будівельній галузі.

Протягом 2014 – 2019 років Укравтодором був реалізований пілотний проєкт OPRC протяжністю 180 км на автомобільній дорозі Київ – Чоп у межах Львівської області. Підрядником проєкту була компанія «ONUR», фінансування здійснювалося коштами кредиту ЄБРР. Компанія ONUR успішно впоралася із взятими на себе зобов’язаннями за контрактом, показала, що цей механізм спроможний працювати у наших умовах. Зі Світовим банком погоджувалися також інші маршрути для реалізації проєктів OPRC…

Дорого – головний підсумок пілотного проєкту від Замовника. Комфорт, зручність, безпека руху, збереження автомобільної дороги, відсутність корупційних схем, напевно, не враховувалися. Але я впевнений, що до цієї моделі експлуатаційного утримання дорожники України ще повернуться, тому, що на сьогодні, альтернативи таким контрактам немає. Буде лише шкода втраченого часу та відсутності підготовлених спеціалістів і доріг, які не якісно експлуатуються та недоремонтовуються. Є ще декілька напрямків, які змогли б покращити експлуатаційний стан наших доріг і, особливо, автомобільних доріг із цементобетонним покриттям.

У конкурсі на експлуатаційне утримання доріг із цементобетонним покриттям мають брати участь виключно компанії, які мають досвід будівництва таких доріг, спеціальну техніку та механізми для експлуатації, а також, навчені роботі із дорожнім бетоном працівники. Такі обмеження бажано було б ввести на певний період, доки не сформується повноцінний кваліфікований ринок виконавців таких робіт. При наявності задовільного фінансування, службі Замовника широко впроваджувати реалізацію проєктів по моделі «Запроєктуй – збудуй – утримуй», щоб експлуатацією таких об’єктів займалися ті, хто будує. Не змінюючи існуючої моделі експлуатаційного утримання автомобільних доріг, ми завжди будемо ходити по колу, викликаючи справедливе обурювання користувачів доріг та шукаючи винних у наших проблемах.

Автор: Микола Березовський, президент Національної асоціації дорожників України