Проблемні аспекти дорожньої галузі в умовах військового часу

Автомобільна дорога — лінійний комплекс інженерних споруд, призначений для безперервного, безпечного та зручного руху транспортних засобів (Закон України «Про автомобільні дороги»). Більшість інженерних споруд цього комплексу піддаються постійним статичним та динамічним навантаженням, впливу природних та кліматичних факторів, а у військовий час — потенційний обʼєкт нападу супротивника, оскільки автомобільні дороги — логістичні ланцюжки, які забезпечують фронт. У війні, як правило, перемагає той, у кого більш якісно побудована логістика, і це зрозуміло навіть для цивільних, не говорячи про професійних військових.⠀

Ворог, окупувавши нашу територію у «своєму тилу», на нашій території капітально покращує автомобільні дороги і навіть будує нові напрямки залізничного сполучення. ⠀

Наша логістика у фронтовій та прифронтовій зонах, а також у глибокому тилу побудована, здебільшого, на автоперевезеннях. Автомобільними дорогами відбувається евакуація поранених і часто від стану дорожнього покриття залежить життя наших воїнів, адже на шляху «швидкої» до шпиталю має значення кожна хвилина. Вчасна доставка боєприпасів, зброї, палива, медикаментів — усе залежить від стану доріг. І чи можна забезпечити ритмічне постачання фронту, якщо не утримувати стратегічно важливі автомобільні дороги державного значення не здійснювати, хоча б, аварійно-відновлювальні роботи на зруйнованих ділянках та інженерних спорудах у тилу?⠀

Із початку війни дорожнє господарство тримається на ентузіазмі та патріотизмі дорожніх компаній. Тривалий час дорожники виконували роботи, здебільшого, за рахунок власних обігових та залучених коштів. Особливо це було відчутно у 2022 році. Уже в 2023 році дорожньо-будівельні компанії, на замовлення Служб відновлення в областях, своєчасно виконували роботи з експлуатаційного утримання автомобільних доріг, у тому числі зимового утримання.

По результатах роботи, під кінець 2023 року, накопичився значний обсяг виконаних та не оплачених Службами відновлення в областях робіт у розмірі близько 5 млрд. грн., із яких 2,1 млрд. грн. — зимове утримання. Розмір боргових зобовʼязань перед підрядними компаніями за 2023 рік складає, практично, весь обсяг фінансування дорожньої галузі на 2024 рік відповідно до Закону України «Про Державний бюджет України на 2024 рік». ⠀

Разом з тим, у січні 2024 року підрядними компаніями за погодженням із Службами відновлення, не зважаючи на заборгованість, знову ж таки, за рахунок банківських кредитів, власними силами цілодобово забезпечували виконання першочергових, невідкладних робіт, з утримання дорожньої мережі доріг державного значення. Таким же чином відбувається процес утримання доріг і у поточному місяці. Але ситуація потребує вирішення, оскільки через брак коштів у компаніях зʼявляється заборгованість по обовʼязкових платежах до державного та місцевого бюджетів, порушуються терміни виплати заробітної плати та розрахунки із постачальниками матеріалів. ⠀

Узагальнюючи проблему із розрахунками за виконані роботи можна спрогнозувати ситуацію при якій підрядні компанії будуть змушені зупинити роботи з експлуатаційного утримання автомобільних доріг державного значення. І це може відбутися у складний для зношеної дорожньої мережі доріг період: вихід із зими та весняна експлуатація. ⠀

Вже сьогодні, експлуатаційний стан дорожньої мережі доріг державного значення, за виключенням ділянок доріг, які були відремонтовані за останні 4 роки, бажає кращого. У першу чергу це повʼязано із інтенсивним руйнуванням існуючого зношеного дорожнього покриття. Складні погодні умови цьогорічної зими: снігопади, добові перепади температури повітря від (-) вночі, до (+) вдень, перезволоження земляного полотна та основи дорожнього одягу сприяють цьому.

Для запобігання розвитку незворотних процесів необхідно вчасно провести превентивні заходи тобто — ремонтувати. Звичайно, проведення, навіть аварійного ямкового ремонту, потребує фінансування. Відповідно необхідні гарантовані джерела фінансування на 2024 рік, оскільки, планові, передбачені Законом України «Про Державний бюджет України на 2024 рік», вже фактично вичерпані. ⠀

Крім експлуатаційного утримання автомобільних доріг, наші компанії також беруть активну участь у будівництві водогонів, захисних фортифікаційних споруд для захисту об’єктів енергетичної інфраструктури, а також, відновленні важливих для держави зруйнованих мостів. Це далеко не повний перелік термінових робіт, для закінчення яких, у 2024 році теж необхідно передбачити фінансування.⠀

Національна асоціація дорожників України своїми листами про стан справ у галузі проінформувала Офіс Президента України, Кабінет Міністрів України, Міністерство фінансів України, Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури та Державне агентство відновлення та розвитку інфраструктури України. Ми усвідомлюємо міру нашої відповідальності перед державою, оскільки дорожня інфраструктура, особливо на сьогоднішній день, є складовою її обороноздатності, і в міру наших можливостей робимо все для нашої Перемоги. Хочеться, щоб зрозуміли це всі, чиї повноваження ця тема зачіпає.

Автор: Микола Березовський, президент Національної асоціації дорожників України