Впровадження контрактів на основі кінцевих результатів в Україні. Досвід та перспективи розвитку.

Реалізацію пілотного проєкту OPRC (Output and Performance-based Road Contract) по утриманню ділянки траси М-06 Київ-Чоп, протяжністю 187 км, який фінансується Європейським банком реконструкції та розвитку, супроводжує ДП “Укрдорінвест”

Спеціально для Національної асоціації дорожників України матеріал підготував Олексій Климчук – головний фахівець відділу впровадження проектів ДП “Укрдорінвест”.

Контракти на утримання доріг на основі кінцевих результатів розроблені з метою підвищення ефективності управління та утримання автомобільних доріг.

У 2005 році, за рахунок кредитних коштів Європейського банку реконструкції та розвитку (ЄБРР), Укравтодором було проведено аналіз дорожнього сектору та підготовлено План реформування системи управління мережею автомобільних доріг. Згідно вказаного Плану Укравтодором було заплановано впровадити систему контрактів на основі кінцевих результатів виконання робіт, виходячи з успішного світового досвіду.

Традиційні контракти на виконання будівельних робіт та утримання доріг в нашій країні базуються на обсягах виконаних робіт та наданих послуг, які оплачуються на основі узгоджених одиничних розцінок. Цю форму контракту ще називають вимірюваним контрактом. На відміну від традиційних контрактів, контракти ОРRС визначають мінімальний рівень експлуатаційного стану доріг, мостів та інших інженерних споруд, який повинен підтримувати Підрядник, а також надавати інші послуги: збір поточних даних під час експлуатаційного утримання, реагування на виклики та надзвичайні ситуації, відповіді на запити громадськості та скарги тощо.

Оплата за контрактом базується на якості дотримання Підрядником стандартів утримання автомобільної дороги, визначених в контракті, та не залежить від обсягів виконаних робіт і наданих послуг. Контракти ОРRС визначають мінімальні рівні обслуговування з точки зору управління дорогою та її експлуатації. Недотримання підрядником таких рівнів негативно впливає на оплату його роботи – через чітко визначену систему штрафів. Платежі на контрактах здійснюються регулярно, зазвичай, рівними щомісячними частинами на підставі актів Підрядника, затверджених Керівником Проекту, що виступає від імені Замовника.

Пілотні контракти – це перші кроки впровадження системи ОРRС, які дозволяють переконатися в застосовності та ефективності вибраних технологій та систем до їх введення у використання. Майже всі країни започатковували контракти ОРRС поступово, починаючи з одного або двох проектів.

З самого початку пілотний проєкт з утримання автомобільної дороги М- 06 Київ-Чоп км 434+230 – км 621+500 на основі кінцевих результатів мав низку проблем. Частина цих проблем виникла ще на стадії підготовки тендерної документації через відсутність досвіду в подібних проєктах в Україні і відповідно неврахування специфіки таких Контрактів.

Нажаль, неуспішною виявилася перша спроба проведення тендерних процедур закупівлі, оскільки тендерні суми суттєво перевищували очікувані. Друга спроба закупівлі виявилася успішною після зменшення кількості контрактів до одного та подовження строку дії до 7 років.

Після невдалого початку запуску пілотного Контракту, спричиненого небажанням Підрядника Elsamex S.A. (Іспанія) виконувати роботи, 15.08.2014, за погодженням з Банком, за процедурою прямого контрактингу, було підписано Контракт з компанією ONUR (Туреччина). Термін реалізації Контракту – 7 років (2014-2021 роки).

На сьогодні ОNUR – це компанія з іноземним капіталом, що зареєстрована та є платником податків на території України,яка являється засновинком та членом Національної асоціації дорожників України.

Протяжність ділянки складає 187 км. Роботи на ділянці підрядником ОНУР розпочато 15 вересня 2014 року. 

Основна частина робіт – утримання автомобільної дороги М-06 Київ-Чоп, км 434+230 – км 621+500. Крім того, в рамках Контракту виконуються окремі роботи з реконструкції – влаштування зовнішнього дорожнього освітлення в населених пунктах вздовж ділянки, встановлення метеостанцій (2 одиниці) і влаштування двох майданчиків габаритно-вагового контролю, зміна організації руху транспорту за допомогою трьох світлофорних об’єктів та деякі роботи з покращення – спеціальні секції 1 «Обхід Олесько» і спецсекція 2 «Гамаліївська дамба». Через втрату значної кількості часу попереднім Підрядником, компанії ONUR не вдалося дотриматися вимог Контракту стосовно термінів виконання підготовчих робіт з реабілітації та покращення. Це призвело до необхідності застосування фінансових санкції у вигляді неустойок. На початку 2018 року всі роботи відповідно до Контракту були завершені.

На даний час здійснюється лише експлуатаційне утримання ділянки автомобільної дороги з дотриманням всіх мінімальних рівнів, визначених умовами Контракту.

Перший п’ятирічний досвід впровадження контрактів на основі кінцевих результатів свідчить про доцільність їх використання в Україні. Водночас, існує декілька ключових моментів для їх ширшого використання. По-перше, такі контракти вимагають довгострокового (5-7 років) планування фінансових зобов’язань Замовника, що було неможливим до запровадження Дорожнього фонду. Тепер такі перспективи відкриті. По-друге, вони вимагають вдосконалення нормативно-правової бази, щоб уникнути конфлікту принципів та методів виконання контракту. А в третіх необхідний конкурентний ринок послуг з технічного нагляду за експлуатаційним утриманням. За умови задовільності цих складових, широке використання контрактів на основі кінцевих результатів принесе результати та дозволить значно підвищити рівень експлуатаційного утримання автомобільних доріг з відповідним посиленням безпеки дорожнього руху та, можливо, навіть знизити їх вартість.

Відповідно до висловленого, діючий пілотний контракт – це перший крок впровадження системи OPRC, який дозволяє переконатися в застосовності та ефективності вибраних технологій та систем до їх введення у широке використання на мережі автомобільних доріг України загального користування.