Водовідведення з мостів. Наслідки.Норми.Технології

Найбільш вживаним є застосування каналізаційних або водопровідних труб, які не відповідають умовам експлуатації, але відповідають критерію «найнижча ціна». Як правило для влаштування водовідвідного трубопроводу застосовують ПВХ або НПВХ труби, а для влаштування дренажу з шару гідроізоляції – водопровідна HDPE PE100. Дешево не означає якісно.

В сучасному світі представлені три найбільш поширені типи мостових трубопроводів: чавунні, сталь А4, пластикові (поліпропілен).

 

Таблиця 1. Порівняння водовідвідних мостових колекторів за типом матеріалу

* – нержавіюча сталь (А2/А4) має низький захист на дію хлоридів,
допускається експлуатація в умовах короткострокової дії хлоридів;
** – маса у співвідношення до найважчого варіанту;
*** – температурне розширення труб наведене з урахуванням зміни
температури на 50°С, для пропілену приведений діапазон від армування
алюмінієм до матеріалу без армування.
**** – вартість наведена у співвідношенні до найдешевшого варіанту.

На відміну від європейського досвіду, в Україні найбільш поширені для застосування труби з полівінілхлориду та поліетиленові.

 

Таблиця 2. Порівняння водовідвідних мостових трубопроводів з каналізаційними

 

* – конструктивні відмінності у фітингах – у каналізаційних трубах ПВХ/НПВХ, ПЕ
відсутні більшість фітингів для мостів, на відміну від мостової системи водовідведення ПП.

На що ж впливає не якісне або відсутність водовідведення: вплив на мостове полотно, прогонову будову залізобетонних мостів, прогонову будову металевих і сталезалізобетонних мостів, а при пересіченнях водойм, ще й суттєве екологічне забруднення.

Проїзна частина – найбільш вразлива ділянка прогонової будови до впливу води. Дощова вода і сніг, що розтанув, скупчуються на поверхні мосту, створюючи перешкоди для учасників дорожнього руху, зменшується зчеплення коліс із поверхнею, зростає ризик ДТП. Вплив кліматичних факторів на покриття є найбільш значним. Найчастіше на мостах застосовують покриття з пористою структурою, тому вода з поверхні поступово просочується всередину асфальту та збирається на рівні гідроізоляційного шару. У зимовий період замерзання води під шаром дорожнього покриття, призводить до катастрофічних наслідків: розширення води при замерзанні руйнує асфальт зсередини, на поверхні мосту з’являються тріщини, вибоїни, ями та інші нерівності. Через це пересування мостом стає незручним і небезпечним, а
термін служби асфальтового покриття стрімко скорочується. Заміна асфальту вимагає великих витрат та перекриття руху, що викликає ускладнення для учасників дорожнього руху. Залізобетонні конструкції можуть зруйнуватися під дією морозу. Бетон містить зв’язну воду і зі зниженням температури нижче 0 °С вода розширюється і викликає відшарування кусків бетону товщиною 10…20 мм.

При контакті бетону з водними розчинами кислот утворюється легкорозчинний бікарбонат кальцію, який є агресивним для бетону, а при наявності води розчиняється в ній і поступово вимивається із структури бетонного каменю, також не слід забувати про хімічну корозію бетону.

Вплив на прогонову будову металевих і сталезалізобетонних мостів проявляється у вигляді електрохімічної корозії. Під час експлуатації більшості конструкцій між двома металами, які контактують, виникає електрохімічна взаємодія і як наслідок корозія металу.

Потрапляння води через гідроізляцію може призвести до руйнування водовідвідних трубок. Внаслідок чого вода просочується навколо зруйнованих трубок і попадає на бокову поверхню балок прогонової будови і суцільною смугою стікає по поверхні.

 

Останніми роками новозбудовані мостові дренажні системи разом із додатковими аксесуарами збирають та відводять воду з усіх критичних точок мосту та з шарів асфальту. Не якісна дренажна система, що виконує збір та відвід води з мосту призводить до корозії сталі та бетону.

Отже, вода, без якої не було б життя, може значно скоротити термін служби мостової конструкції. Рекомендації для зменшення впливу води на конструкцію:

• проектувати мости, не нехтуючи вимогами норм до повздовжнього нахилу;
• влаштування гідроізоляції з дотриманням правил технології;
• захист залізобетонних та металевих конструкцій здійснюється за рахунок захисних покриттів або підвищенням щільності та міцності матеріалу;
• правильно та професійно встановлені дренажні системи гарантують ідеальний дренаж води з усіх частин мосту та шарів асфальту, а також забезпечує тривалий термін служби всіх частин конструкції мосту.

Застосування сучасних рішень для влаштування водовідведення та дренажу забезпечує надійний захист конструкції мосту в цілому, мінімізує імовірність забруднення водойм неочищеними дощовими стоками.

___________________________________
Для отримання професійної консультації по системі водовідведення
звертайтесь в компанію «БІГ-СІТІ ЮА»
+380503705354
Сотник Олексій Олександрович, керівник мостового відділу