СИСТЕМА ЦІНОУТВОРЕННЯ У ДОРОЖНІЙ ГАЛУЗІ. ЗМІНЮВАТИ ЧИ ПРОДОВЖУВАТИ ДИСКУСІЇ?

У професійному дорожньому середовищі це питання обговорюється дуже давно і висновок кожної дискусії, як правило, один – змінювати.
Досвід роботи дорожньо-будівельних компаній, потужних та невеликих, котрі входять до складу Національної асоціації дорожників України, говорить про те, що існуюча система ціноутворення не відповідає реальним викликам сьогодення і гальмує виробничі процеси. Вона базується на нормативно-розрахункових показниках і поточних цінах трудових та матеріально-технічних ресурсів.
Система була сформована у 1990-х роках. Використовує як основу ресурсні норми витрат на роботи за застарілими технологіями. Також система не містить достовірних показників експлуатації дорожніх машин та механізмів. Важливим критерієм вартості робіт є заробітна плата. Існуюча практика обмежує учасників у формуванні достойного рівня заробітної плати на підприємстві.
Прийняття проєкту Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо визначення відповідальності за формування системи ціноутворення в будівництві автомобільних доріг загального користування» дасть можливість підвищити відповідальність за формування системи ціноутворення при будівництві та ремонтах автомобільних доріг загального користування з боку центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері дорожнього господарства, оскільки дорожнє будівництво має свої специфічні відмінності від інших будівельних галузей.
Прийняття проєкту Закону не вирішує всі проблеми одночасно, але дає можливості для більш оперативного та професійного впровадження змін, у першу чергу, у системі ціноутворення. Попереду не просто робота по розробці, затвердженню та впровадженню методик та нормативних документів, що стосуються, насамперед, визначення вартості будівництва автомобільних доріг загального користування. Скасування нормативного регулювання окремих складових вартості дорожніх робіт на стадії складання договірної ціни та проведення взаєморозрахунків. Передбачається застосування ресурсного методу лише на етапі складання інвесторської кошторисної документації.
У кінцевому рахунку нова система ціноутворення повинна ґрунтуватися не на кабінетних розрахунках ресурсних норм на роботи, а на корпоративному нормуванні, виходячи із найнижчої ціни, що була запропонована учасником під час проведення тендерних процедур із збереженням кількісних та якісних показників продукції.
Надважливе для галузі питання ціноутворення обговорювалось на нещодавно проведеній у Львові конференції. Організаторами цього заходу виступили Укравтодор та ДП «ДерждорНДІ». У конференції взяли участь професійні спеціалісти. Відбулась продуктивна дискусія, надавалися слушні пропозиції, які будуть у подальшому враховані при підготовці нової нормативної бази.
На сьогодні, у ДП «ДерждорНДІ» функціонує робоча група «Удосконалення системи ціноутворення», головуючим якої є директор цього поважного закладу – Артем Безуглий. До складу робочої групи входять також фахівці RST Міністерства інфраструктури, «Укравтодору», Асоціації інженерів – консультантів України, COST Ukraine, КК «Київавтодору», а також представники приватних дорожньо – будівельних компаній. ГС «Національна асоціація дорожників України» також бере участь у роботі цієї групи.
Окрім того, у складі Національної асоціації дорожників України, є постійно діюча група «Удосконалення системи ціноутворення та внесення змін у закупівельному процесі дорожніх робіт». Вона сформована із професійних працівників компаній, за напрямками, що входять до складу Асоціації. Мета її діяльності – окреслення проблемних питань напрацювання реальних пропозицій від діючих виробничих компаній та надання їх на розгляд робочої групи ДП «ДерждорНДІ» для узагальнення, опрацювання та підготовки нових або змін до діючих нормативних документів.

Олег ОСТРОВЕРХИЙ
Керівник ТОВ «НВО «Трансінжиніринг»