fbpx

ДЯКУЄМО ЗА ЧИСТІ УЗБІЧЧЯ!

Дуже часто ми бачимо цю фразу, користуючись автомобільними дорогами нашої країни, проте не завжди помічаємо щоденну працю десятків тисяч дорожників. А чи задумувався кожен з нас чи заслужили саме ми подяки від дорожників? Чи завжди ми залишаємо після себе чисті узбіччя?

Україна – це європейська країна, яка намагається впроваджувати демонструвати та прививати європейські цінності, тож виникає питання: а звідки сміття? Члени Національної асоціації дорожників України, які займаються експлуатаційним утриманням автомобільних доріг дуже добре знайомі з проблемою забруднення узбіч відходами. На фото добре видно, що відбувається на обочинах до того, як дорожні робітники приберуть їх (це ще не найгірший варіант, який ми бачили). І це при тому, що прибирання відбуваються як мінімум двічі на тиждень.

Спостерігається тенденція щодо збільшення кількості сміття на узбіччях автомобільних доріг, що знаходяться неподалік, або в межах населених пунктів, з чого можна зробити висновок, що це проблема не тільки дорожників, але і місцевої влади у цих населених пунктах, де не влаштовано елементарних сміттєзвалищ .

Ще непристойніша ситуація на узбіччях доріг, неподалік під’їздів до прикордонних переходів. На жаль, часто можна побачити як, не тільки громадяни України, але і «екологічно свідомі» іноземці «підчищають» салони своїх автомобілів перед тим, як перетнути державний кордон , адже знають, що в країнах Європи смітити не можна, а в Україні за це можна уникнути відповідальності.

Можна багато дискутувати чому люди вчиняють саме так… Малі штрафні санкції? Відсутність механізму притягнення до відповідальності? Низька екологічна свідомість громадян? Чи банальне небажання донести сміття до урни?

Так, штрафи в Україні на сьогодні справді дуже мізерні, адже Кодекс України про адміністративні правопорушення передбачає покарання за викидання сміття та інших предметів з вікон автомобільного та електротранспорту, лише вдумайтеся, від 8,5 до 17 гривень! А за звалювання сміття в смуги відводу автомобільних шляхів від 17 до 51 гривні.

Підписанням Угоди про Асоціацію між Україною та ЄС, наша держава взяла на себе зобов’язання з впровадження положень Рамкової Директиви №2008/98/ЄС «Про відходи та скасування деяких директив» у національне законодавство. Відповідно до цього в Парламенті був зареєстрований Проєкт Закону України «Про управління побутовими та іншими відходами» № 2207 від 03.10.2019, який також передбачає і збільшення розміру штрафних санкцій за викидання сміття з вікон авто та електротранспорту від 1700 до 2550 гривень. Але в той же час Законопроєкт пропонує й таку санкцію, як «попередження», що в подальшому може мати негативні наслідків частині можливих корупційних зловживань з боку осіб, уповноважених виконувати функції з притягнення до відповідальності.

У розвинених країнах світу, більшість громадян мають високу екологічну свідомість, а в кого її немає, значною мотивацією до підтримки чистоти є запроваджена система штрафних санкцій, адже смітити це дорого.

Наприклад, у Республіці Сінгапур штрафи за викидання сміття досягають 1000 $, але якщо навіть така сума не переконала порушника і він вдруге вчинив правопорушення, то його загрожуватиме ув’язнення. В ОАЕ, Великобританії, Швейцарії, Ірландії, Австрії, США та ряді інших країн встановлені штрафи від 50 до 10 000 $ та тюремного ув’язнення. Також діють спеціальні міські служби, як от у Австрії, та сміттєва поліція у Швейцарії, які уповноважені на складання протоколів про притягнення порушників до відповідальності. У деяких країнах, за систематичні порушення правил поводження зі сміттям загрожує депортація та заборона в’їзду до країни, де було вчинено правопорушення.

Ураховуючи ситуацію з побутовими відходами, що складається в Україні, зокрема сміттям на узбіччях автомобільних доріг, необхідно побудувати комплексну систему для боротьби з цим негативним явищем, адже приємно їхати не тільки рівною дорогою, але й чистою.

Варто зазначити, що значне підвищення штрафних санкцій це лише один з кроків, які необхідно зробити, але це досить впливовий крок тому, що чисто не там, де прибирають, а там, де не смітять.

Наступний, не менш важливий крок , це встановлення чітких методів притягнення до відповідальності. Ми знаємо, що в Україні, окрім відповідальності за порушення поводження з відходами існують також і інші штрафи, проте не завжди правоохоронним органам вдається притягувати до відповідальності всіх правопорушників в силу різних причин. Елементарною з яких може бути відсутність такої кількості правоохоронців, щоб встигати реєструвати всі порушення. У цьому випадку було б доречним також надати повноваження зі складання протоколів про адміністративні правопорушення в частині забруднення автомобільних шляхів спеціальним дорожнім інспекторам, або відповідальним особам підрядних організацій, що займаються експлуатаційним утриманням доріг, адже хто, як не вони зацікавлені в дотриманні чистоти на їхніх ділянках доріг.

Досить важливим є проведення виховної та просвітницької роботи з населенням, ще з дитячого садочка, та підвищення рівня екологічної та правової свідомості наших громадян.

Ми впевнені, що спільними зусиллями правоохоронних органів, парламенту, дорожніх організацій-членів НАДУ та завдяки свідомим громадянам нашої країни, ми зможемо відійти від негативної практики поводження зі сміттям, а наші дороги стануть ще чистішими! Адже повага до навколишнього середовища та, у першу чергу до себе, принесе тільки позитивний результат для всієї нашої України.