Національна асоціація дорожників України (НАДУ) була заснована компаніями, що працюють в сфері ремонту та будівництва доріг. НАДУ відстоює не тільки інтереси компаній-засновників і членів асоціації, а й пропонує змінити підходи до ремонту і утримання дорожньої мережі.
Президент НАДУ Тарас Сиротинський розповів «ДС» про те, що потрібно зробити, щоб бізнесу було цікавіше ремонтувати й утримувати дороги, а користувачі отримали хороші дороги і безпечний проїзд в будь-який час року.
В останні кілька років уряд декларує значне збільшення витрат на ремонт і утримання доріг. Це дає результат?
Завдання по ремонту тисяч кілометрів доріг, які озвучують Президент і Уряд, амбітні, але їх можна виконати. Однак для цього повинен бути належний рівень як постановки завдань, так і організації всього процесу, включаючи планування та фінансування.
У бюджеті на цей рік було виділено близько 70 млрд. грн на ремонт доріг, але, щоб ця сума була використана повністю, повинно бути чітке планування на всіх етапах. Тоді з’явиться шанс, що за 4-5 років ми основні дороги зможемо привести в належний стан. І ось тоді буде видно, що і Уряд, який виділив гроші, і компанії-підрядники, які освоїли ці гроші, разом впоралися із завданням. НАДУ хоче бути корисною в цьому, і сподіваємося, що кожен буде займатися вирішенням проблеми зі свого боку, але всі разом ми будемо рухатися в одну сторону.
Які, на Вашу думку, основні проблеми в галузі сьогодні?
Потрібно більше відкритої інформації про те, що зроблено, і що планується зробити. Зараз можна почути браві рапорти про тисячі кілометрів відремонтованих доріг, але при цьому автомобілісти, які користуються дорогами, часто задають питання: де вони, ці тисячі кілометрів? І в цьому питанні є резон: не всі гроші, які обіцяні на дороги в бюджеті, фактично виділяються на ремонт і будівництво. Наприклад, у минулому році Антимонопольний комітет заблокував тендерів на 4 млрд грн.
Окрім того, протягом бюджетного року, прямо в розпал будівельного сезону, гроші можуть бути перенаправлені на інші цілі. Тому я вважаю, що має бути більше відкритості – уряд повинен чітко говорити, чому були зменшені суми, виділені на ремонт і будівництво, або чому не вдалося провести тендери.
З іншого боку, «Укравтодор» міг би заздалегідь презентувати, скільки грошей планується витратити на ремонт, і на яких ділянках. Тоді буде більше користі.
Що пропонує Асоціація, щоб поліпшити ситуацію?
Сьогодні ремонт і будівництво доріг, в більшості випадків, планується в рамках одного бюджетного року. Спочатку приймається бюджет, в якому визначається сума на ремонт і будівництво доріг по всій країні. Потім регіональні служби «Укравтодору» подають плани – які ділянки потрібно терміново будувати або ремонтувати. Потім побажання регіонів накладаються на фінансові можливості і коригується відповідно до потреб.
У результаті тендери на будівництво і ремонт доріг оголошуються вже після старту бюджетного року, після 1 січня. А з урахуванням часу, який необхідний на технічну кваліфікацію учасників і оскарження результатів тендерів, активний початок робіт припадає на липень місяць, коли будівельний сезон вже повинен бути в самому розпалі. Потім всього лише проходить пару місяців, сезон закінчується, погода для дорожніх робіт вже невідповідна, а ми тільки починаємо активно будувати і ремонтувати.
Тому наша пропозиція враховує європейський досвід і полягає в тому, що планування потрібно починати набагато раніше. Адже вже починаючи з вересня, коли прийнятий бюджет на наступний рік, ми вже розуміємо, на скільки грошей «Укравтодор» може претендувати.
Окрім того, слід робити упор на висновок багаторічних контрактів. «Укравтодор» почав укладати такі контракти лише з минулого року, але цю практику потрібно розширити. Адже в такому випадку компанії-підрядники зможуть планувати свою діяльність відразу на кілька років вперед, і, йдучи на зимові канікули, вони вже будуть знати, що будуть робити наступної весни.
Крім цього, якщо у вас контракт на 3 роки, ви вже можете планувати закупівлю техніки. Сьогодні приватний бізнес використовує сучасні машини, а мінімальний набір дорожньої техніки, який дозволяє робити всі необхідні роботи, коштує € 10-15 млн. Закупити такий обсяг, маючи в кишені лише 1-річний контракт, дуже важко. А якщо приїжджають іноземні постачальники техніки, і ви пред’являєте їм 3-річний контракт, вони вже зовсім по-іншому ведуть розмову.
Крім того, при довгострокових контрактах легше організувати робочий процес. Наприклад, в Україні близько 30 кар’єрів, які постачають щебінь. Але влітку возити його по залізниці проблематично – «Укрзалізниця» зайнята перевезенням зерна, і вільних вагонів не вистачає. Запаси щебеню можна було б створювати восени і взимку, але потрібно знати, скільки щебеню везти і куди. Це можна спрогнозувати, тільки якщо у тебе контракт на кілька років.
Багаторічні контракти вигідні всім, і уряду, і підрядникам, і постачальникам матеріалів, і навіть робочим компаніям-підрядникам, оскільки вони дають стабільність і дозволяють організовувати робочий процес.
Часто можна чути, що дорогу тільки в минулому році відремонтували, а після зими вона вже розсипається. Як можна вирішити цю проблему?
Почнемо з того, що утримання і експлуатація доріг в зимовий період – болюче питання. Контракт у компанії-підрядника закінчується вже в грудні, а зима – ні. Тому, як ми відзначаємо в Асоціації, цю проблему могли б вирішити довгострокові контракти.
Всі говорять: в Європі добре прибирають сніг, і навіть якщо трапився сильний снігопад, то не доводиться нікого виганяти та здійснювати подвиг з розчищення доріг і порятунку автомобілів зі снігових заметів. Але в європейській практиці є такий девіз: «Спроектуй. Побудуй. Утримуй». Він означає, що компанія отримує контракт на кілька років, замовляє проект ремонту дороги, виконує його, а потім, згідно з тим же контрактом, утримує дорогу протягом 3-5 років, і обслуговує цю ж дорогу взимку, забезпечуючи розчищення снігу і відповідаючи за безпечний проїзд по дорозі. Тому потрібно укладати довгострокові контракти і в Україні.
На скільки років можна було б укладати такі контракти?
Три роки мінімум. На поточному середньому ремонті дороги підрядник дає гарантію якості до 5 років, тому я б укладав контракти на 5 років. Тоді підрядник буде відповідати за якість робіт, і, якщо він допустив брак, він за свій рахунок усуває недоліки і платить штраф. І тоді немає потреби взимку, коли випадає багато снігу, кожен раз здійснювати подвиг, щоб цю дорогу розчищати. Це просто стає частиною завдання приватного бізнесу, який цю дорогу обслуговує.
І це також спрощує роботу компаніям. Наприклад, трактор МТЗ-82 з відвалом, щоб чистити дорогу від снігу, коштує $ 20 тис. І якщо у вас контракт на 1 рік, ви думаєте: потрібно вам цей трактор купувати, або ж десь взяти в оренду? А якщо ви експлуатуєте одну і ту ж дорогу кілька років поспіль – це вже зовсім інше планування всього, в тому числі – і закупівлі техніки.
Окрім того, це дозволить взимку утримувати дороги в хорошому стані цілодобово. Компанії будуть направляти на ділянки чергові бригади, які можуть в будь-який момент приступити до прибирання снігу. Сьогодні, якщо раптом пішов сніг, неможливо в дуже короткі терміни мобілізувати персонал, доставити його до робочого місця. А якщо бригади не приїдуть вчасно, то потім складно буде щось зробити – машини вже застрягли в снігу і заблокували дорогу для снігоприбиральної техніки. Машини потрібно витягувати із заметів, чистити дорогу, а люди можуть цілу ніч просидіти у снігових заметах.
Тому потрібно міняти підходи до утриманню українських доріг, потрібно міняти філософію відносин між державою і компаніями-підрядниками.Від цього виграють усі: і держава, і приватний бізнес, і користувачі доріг.