fbpx

Сьогоднішні проблеми існуючої системи ціноутворення в дорожній галузі України та шляхи їх вирішення

На даний момент основні діючі стандарти в системі ціноутворення наступні:
ДСТУ Б Д.1.1-1:2013 Правила визначення вартості будівництва. Цей стандарт установлює основні правила з визначення вартості нового будівництва, реконструкції, капітального ремонту та технічного переоснащення будинків, будівель і споруд будь якого призначення, їх комплексів, лінійних об’єктів інженерно-транспортної інфраструктури, а також реставрації пам’яток архітектури та містобудування. Стандарт носить обов’язків характер при визначенні вартості будівництва об’єктів, що споруджуються за рахунок бюджетних коштів, коштів державних та комунальних підприємств, установ та організацій, а також кредитів, наданих під державні гарантії.
СОУ 42.1-37641918-050:2018 Автомобільні дороги. Правила визначення вартості робіт з капітального ремонту. Даний стандарт установлює основні правила визначення вартості капітального ремонту автомобільних доріг загального користування мостів та інших транспортних споруд (мостових переходів, естакад, шляхопроводів, транспортних розв’язок, підземних та надземних переходів тощо), що входять до складу проекту капітального ремонту автомобільної дороги, і мостів та інших транспортних споруд, коли роботи на них виконуються як на самостійних об’єктах і носить обов’язковий характер при визначенні вартості цих робіт, що фінансуються за рахунок коштів державного та місцевого бюджетів, а також кредитів наданих під державні гарантії.
СОУ 42.1-37641918-085:2018 Автомобільні дороги. Правила визначення вартості робіт з поточного ремонту та експлуатаційного утримання. Даний стандарт установлює основні правила визначення вартості робіт з поточного ремонту та експлуатаційного утримання автомобільних доріг загального користування мостів та інших транспортних споруд (мостових переходів, естакад, шляхопроводів, транспортних розв’язок, підземних та надземних переходів тощо) та носить обов’язковий характер при визначенні вартості цих робіт, що фінансуються за рахунок коштів державного та місцевого бюджетів, а також кредитів наданих під державні гарантії.

Система ціноутворення базується на нормативно-розрахункових показниках і поточних цінах трудових та матеріально-технічних ресурсів. Така система кошторисного нормування та ціноутворення не дає можливості достовірно визначити витрати на будівництво.
Система, сформована ще у 1990-х роках, використовує як основу ресурсні норми витрат на роботи за застарілими технологіями (часто потрібних норм взагалі немає). Крім того в Україні з’являється все більше закордонної, сучасної високопродуктивної техніки якої немає в загальній доступній базі машин та механізмів. В результаті чого доводиться розробляти індивідуальні ресурсні елементні кошторисні норми, для можливості застосування такої техніки у існуючій системі ціноутворення.

Також система не містить достовірних вартісних показників, наприклад розрахована усереднена вартість амортизації котка дорожнього самохідного вібраційного гладковальцевого HAMM HD 90, маса 9,2 т, за шифром ресурсу СН 212-906-8ВД складає 62,68 грн. ( в т.ч. ПДВ) на 1 машино-годину (Усереднені показники вартості експлуатації дорожніх машин та механізмів (станом на 01.06.2019).
Відповідно до розрахункових показників:
річний термін експлуатації – 780 год. (СОУ 45.2-37641918-022.1:2012)
термін експлуатації котка – 12 років (СОУ 42.1-37641918-064:2018)
Розрахункова первісна балансова вартість складає: 62,68х780х12 = 586 6848 грн.
На даний момент ринкова вартість даного механізму складає близько 2530000,00 грн. Розрахункова річна сума амортизації складе 62,68х780=48890,4 грн.; Відповідно термін окупності складає 2530 000,00 грн./48890,4 грн. =51,7 років.
Такі розрахункові показники враховані і на іншу дорожньо-будівельну техніку, що не дозволяє підрядним підприємствам здійснювати оновлення своїх механізмів.

Важливим критерієм вартості робіт є заробітна плата. На даний момент деякі замовники, для розрахунку заробітної плати прописують в складі тендерної документації її рівень згідно листа ДП «Укрдержбуд-Експертизи» № 78 від 31.01.2019 – 8527,52 грн. що відповідає середньому розряду робіт 3,8. Такі кроки обмежують учасників від формування нормального рівня заробітної плати в себе на підприємстві та змоги запропонувати працівникам достойну зарплату в середньому розмірі 25 000 грн.

Також на стадії складання ціни тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі (договірної ціни) та при проведенні взаєморозрахунків за обсяги виконаних дорожніх робіт поточні ціни на матеріали приймаються за обґрунтованими, як правило, найменшими (при всіх рівних характеристиках) цінами, визначеними претендентом (підрядником) аналізу цін на ринку в регіоні. Існують методичні вказівки з проведення аналізу поточних цін на матеріали для дорожніх робіт усіма учасниками інвестиційного процесу (МВ 42.1-37641918-757:2017). В даних вказівках передбачено, що рекомендована кількість виробників (постачальників) для аналізу становить не менше п’яти для будь-якого матеріалу.
Зміною № 1 до ДБН В.2.3-4:2015 в таблиці 20.2а передбачена максимальна приведена відстань транспортування асфальтобетонних сумішей, яка складає не більше 150 км. На практиці не можливо виконати цю вимогу, через відсутність такої кількості постачальників на тому, чи іншому об’єктах в таких межах.
Також це стосується постачання і інших матеріалів: металеве бар’єрне огородження, кам’яні матеріали, бітуми та інше. Тому право вибору, того чи іншого матеріалу необхідно залишити за підрядником, який в свою чергу буде відповідати за якісні показники цієї продукції перед замовником, в межах тієї ціни, що була сформована по результатами аукціону тендерної закупівлі.

Крім того, у ринкових умовах загальновиробничі витрати, супутні, прибуток, адміністративні витрати взагалі не повинні підлягати нормуванню.
Нова система ціноутворення повинна грунтуватися не на кабінетних розрахунках ресурсних норм на роботи, а на внутрішньофірмовому нормуванні виходячи із найнижчої ціни, що була запропонована учасником під час проведення тендерних процедур із обов’язковим збереженням кількісних та якісних показників продукції.

Мирослав Ноздровський

Начальник планово-виробничого відділу

ТОВ «ШРБУ-48»