12-13 грудня 2019 року, у місті Львів, за ініціативи Національної асоціації дорожників України (#НАДУ), відбулося засідання Круглого столу «Проєкт OPRC в Україні. Плюси та мінуси в процесі реалізації», учасниками якого були представники найбільших дорожньо – будівельних компаній України, ДерждорНДІ, Egis, Львівської ОДА, САД у Львівській області, Управління патрульної поліції та експерти дорожньо – будівельної галузі.
В Україні з 2014 року реалізується проєкт OPRC (контракти за кінцевими результатами) на автомобільній дорозі М-06 «Київ-Чоп» у межах Львівської області. Фінансуванням якого займається ЄБРР. На сьогодні даний проєкт є пілотним та унікальним в Україні, який демонструє високу ефективність в експлуатаційному утриманні автомобльних доріг.
Контракт OPRC передбачає оплату не за фактично виконані роботи, а за стан дороги, який повинен відповідати конкретному переліку показників. На усунення кожного дефекту з цього переліку надається визначений час – це від кількох годин в залежності від виду робіт. Якщо підрядник не виконує роботи у визначений проміжок часу та не вносить звіт про усунення недоліків до спеціальної програми, йому нараховуються досить суттєві штрафні санкції. Нагляд за проектом здійснює незалежний інженер, в даному випадку це компанія Egis.
В Україні підрядником за контрактом OPRC є засновник та член Національної асоціації дорожників України компанія ONUR. На початку дії контракту, ONUR отримав дорогу, м’яко кажучи, не в ідеальному стані. Тому контракт став гібридним через необхідність попереднього проведення ремонту даної частини дороги. На сьогодні ми бачимо значну відмінність частини дороги, яка обслуговується за кінцевими результатами.
У подальшому, для успішної реалізації контрактів за кінцевими результатами в Україні, компанія-підрядник повинна брати в експлуатаційне утримання дорогу відразу після будівництва або проведення капітального ремонту.
Підводячи підсумок першого дня засідання, НАДУ та експертами дорожньо-будівельної галузі було сформовано основні пропозиції щодо напрямків подальшої роботи, а саме:
1) Прийняття ДСТУ щодо рівнів утримання;
2) Коригування існуючої Методики визначення обсягів робіт в частині експлуатаційного утримання;
3) Затвердження типового договору на експлуатаційне утримання за кінцевими результатами;
4) Розробка Методики визначення очікуваної вартості закупівлі послуг з експлуатаційного утримання за кінцевими результатами;
5) Розробка критеріїв відбору першочергових ділянок для OPRC.
Результат пілотного проєкту виявився позитивним для нашої країни та повинен реалізовуватися в подальшому.
Наступного дня, 13 грудня, ми здійснили виїзд учасників на базу компанії-підрядника ОНУР, де ознайомилися з потужностями компанії. Також ми мали можливість проїхати частиною дороги, що обслуговується за контрактом OPRC та побачити результати роботи й процес обслуговування даної ділянки дороги.