Водовідведення з транспортних споруд

Одним з найменш досліджених питань мостового будівництва в Україні є влаштування поверхневого водовідведення.

Проектно-торгова компанія  «БІГ-СІТІ ЮА», яка входить до складу НАДУ,  є професіоналом у сфері відведення та очищення стічних вод з доріг та штучних споруд дорожньо-транспортної інфраструктури. Маючи кваліфікований персонал та більш ніж 15ти річний досвід роботи, надають якісну консультацію та проектні рішення своїм клієнтам.

Хотілося б звернути увагу на дуже важливе питання, а саме влаштування поверхневого водовідведення в мостовому будівництві. Прийняті, нещодавно державні будівельні норми та методики, не однозначно сприймаються більшістю як проектними, так і будівельними організаціями. Досі у проектах застосовуються каналізаційні або водопровідні труби, які не відповідають умовам експлуатації та вимогам ДСТУ 8850:2019, але відповідають критерію «найнижча ціна», не забезпечуючи необхідну якість. Як правило для влаштування водовідвідного трубопроводу застосовують ПВХ або НПВХ труби, а для влаштування дренажу з шару гідроізоляції – водопровідна труба HDPE PE100.

У сучасному світі представлені три найбільш поширені мостові трубопроводи з: чавуна, сталі А4, пластику (поліпропілен).

Чавунні трубопроводи поширені, проте незважаючи на високу якість мають такі недоліки як: ціна, крихкість (при ударі), висока вага та обмежена кількість фітингів.

Через високу вагу виникає необхідність у:

  • зменшенні кроку між кріпленнями, що збільшує їх кількість і відповідно вартість
    системи в цілому;
  • використанні додаткової підйомної техніки та більшої кількості монтажників;

Трубопроводи з нержавіючої сталі (А2/А4) мають низький захист на дію хлоридів, допускається експлуатація в умовах короткострокової дії хлоридів.

На відміну від європейського досвіду, в Україні найбільш поширені для застосування труби з полівінілхлориду та поліетиленові.

Порівняння основних характеристик водовідвідних мостових трубопроводів з каналізаційними:

Мостова труба з Поліпропілену:
Опір до ультрафіолету: 50 років
Температурне розширення: 1,5-6,5мм/м
Робоча температура (+): 90*С, тримає фізичні властивості;
Робоча температура (-): до -40*С;
Фітинги та комплектуючі: наявні всі
Ремонтопридатність або часткова заміна: Так

Труба ПВХ (рижа):

Опір до ультрафіолету: Не має;
Температурне розширення: 4,0мм/м
Робоча температура (+): 60*С, тримає фізичні властивості
Робоча температура (-): 0*С, -20*С- втрачає фізичні властивості. стає крихким
Фітинги та комплектуючі: частково
Ремонтопридатність або часткова заміна: Ні

Каналізаційна труба ПЕ:

Опір до ультрафіолету: Не має;
Температурне розширення: 10мм/м
Робоча температура (+): 60*С, тримає фізичні властивості;
Робоча температура (-): до -20*С;
Фітинги та комплектуючі: відсутні;
Ремонтопридатність або часткова заміна: Ні

Не якісна або відсутня система водовідведення призводить до негативного впливу на мостове полотно, прогонову будову залізобетонних мостів, прогонову будову металевих і сталезалізобетонних мостів, а при пересіченнях водойм, ще й суттєве екологічне забруднення.

Проїзна частина — найбільш вразлива ділянка прогонової будови до впливу води. Дощова вода і сніг, що розтанув, скупчуються на поверхні мосту, створюючи перешкоди для учасників дорожнього руху, зменшується зчеплення коліс із поверхнею, зростає ризик ДТП. Вплив кліматичних факторів на покриття є найбільш значним. Найчастіше на мостах застосовують покриття з пористою структурою, тому вода з поверхні поступово просочується всередину асфальту та збирається на рівні гідроізоляційного шару. У зимовий період замерзання води під шаром дорожнього покриття, призводить до катастрофічних наслідків: розширення води при замерзанні руйнує асфальт зсередини, на поверхні мосту з’являються тріщини, вибоїни, ями та інші нерівності. Через це пересування мостом стає незручним і небезпечним, а термін служби асфальтового покриття стрімко скорочується. Заміна асфальту вимагає великих витрат та перекриття руху, що викликає ускладнення для учасників дорожнього руху. Залізобетонні конструкції можуть зруйнуватися під дією морозу. Бетон містить зв’язну воду і зі зниженням температури нижче 0 °С вода розширюється і викликає відшарування кусків бетону товщиною 10…20 мм.

При контакті бетону з водними розчинами кислот утворюється легкорозчинний бікарбонат кальцію, який є агресивним для бетону, а при наявності води розчиняється в ній і поступово вимивається із структури бетонного каменю, також не слід забувати про хімічну
корозію бетону.

Вплив на прогонову будову металевих і сталезалізобетонних мостів проявляється у вигляді електрохімічної корозії. Під час експлуатації більшості конструкцій між двома металами, які контактують, виникає електрохімічна взаємодія і як наслідок корозія металу.

Сучасна дренажна система, яка збирає і відводить воду з усіх критичних точок мосту і шарів асфальту, забезпечує тривалий термін служби мостової конструкції.

_____________________________________
Для отримання професійної консультації по системі водовідведення звертайтесь в компанію «БІГ-СІТІ ЮА»

+380503705354
0503705354@ukr.net
Сотник Олексій Олександрович, керівник мостового відділу