
Національні автомобільні дороги Польщі – це не тільки взірцеве відображення ефективно вкладених коштів Європейського Союзу у їх розвиток, не тільки високопрофесійна робота підрядних компаній при їх будівництві, реконструкції та ремонтах, але й результат постійної професійної та злагодженої роботи державних управлінських структур, які відповідають за цей напрямок роботи.⠀
Структура управління мережею автомобільних доріг державного значення Польщі по вертикалі виглядає наступним чином:⠀
Міністерство інфраструктури⠀
Відповідає за формування державної політики у сфері автомобільних доріг, стратегічне планування, затвердження програм, фінансування та міжнародну співпрацю.
Генеральна дирекція національних доріг та автомагістралей (GDDKiA)⠀
Центральний виконавчий орган, що здійснює будівництво, реконструкцію, ремонт та експлуатаційне утримання автомобільних доріг та автомагістралей. Саме GDDKiA організовує тендерні закупівлі дорожніх робіт, забезпечує безпеку дорожнього руху та впроваджує інновації в дорожнє будівництво.⠀
Регіональні відділення GDDKiA⠀
Регіональні підрозділи розташовані у кожному воєводстві. Їх усього – 16. Вони забезпечують безпосередній контроль технічного стану доріг, координують локальні дорожні роботи, утримання дорожнього покриття, а також, оперативно реагують на аварійні ситуації.⠀
Очолює головний офіс GDDRiA Генеральний директор. Він відповідає за:⠀
- участь у реалізації транспортної політики у сфері дорожнього господарства;⠀
- збір даних та підготовку інформації про мережу доріг загального користування;⠀
- контроль за підготовкою дорожньої інфраструктури для потреб оборони держави;⠀
- видачу дозволів на одноразовий проїзд нестандартних транспортних засобів у визначений час та за встановленими маршрутами;⠀
- співпрацю з дорожніми адміністраціями інших країн та міжнародними організаціями;⠀
- співпрацю з органами місцевого самоврядування щодо розвитку та утримання дорожньої інфраструктури;⠀
- організацію дорожнього руху на державних дорогах;⠀
- виконання завдань з підготовки та координації будівництва та експлуатації, або виключно експлуатації, платних автомобільних доріг;⠀
- стягнення плати за проїзд згідно з положеннями про платні автомагістралі та Державним дорожнім фондом.⠀
Автомобільні дороги, які перебувають у підпорядкуванні GDDKiA утримуються приватними компаніями, обраними на тендерах.Дорожня мережа Польщі складається з 427 тис. км автомобільних доріг загального користування, із них 19,5 тис. км – протяжність доріг державного значення.⠀
Генеральна дирекція національних доріг та автомагістралей управляє мережею доріг державного значення протяжністю 17,8 тис. км, що становить менше 5 % від загальної протяжності мережі доріг загального користування. ⠀
Таке співвідношення в управлінні мережею доріг має свої позитивні результати на користь доріг державного значення щодо їхнього стану.⠀
Для порівняння, в Україні протяжність автомобільних доріг загального користування становить 169,7 тис. км, із них 46,9 тис. км або більше 27 % – дороги, якими опікується Державне агентство відновлення.⠀
Не можна обійти увагою той факт, що Польща однією з перших постсоціалістичних країн, ставши на шлях розвитку ринкових умов в економіці, будівельні процеси почала реалізовувати за основними принципами умов контрактів FIDIC. Це стосується і проєктів, які реалізувалися в дорожній галузі.⠀
Ефективність дорожньої інфраструктури Польщі забезпечується завдяки чіткій управлінській структурі, сучасній нормативно-правовій базі, високому рівню прозорості тендерних закупівель, публічному контролю за витратами коштів та діяльністю відповідних органів.⠀
До речі, прийняття форм контрактів FIDIC в Україні є вимогою Угоди між Україною та ЄС. ⠀
Існуючій, на сьогодні, системі управління автомобільними дорогами в Україні варто було б урахувати польські підходи, оскільки вони базуються на класичній моделі управління лінійними об’єктами, з урахуванням національної специфіки та економічного стану держави.
Федір ГОНЧАРЕНКО, канд. техн. наук, експерт НАДУ