Необхідність виконання передпроєктних робіт в дорожній галузі

Державними будівельними нормами ДБН А.2.2-3:2014 «Склад та зміст проектної документації на будівництво» встановлені вимоги до складу та змісту проєктної документації на нове будівництво, реконструкцію та капітальний ремонт будівель і споруд будь-якого призначення, їх комплексів та частин.

Розділом 3 «Терміни та визначення понять» п. 3.15 передбачено можливість виконання передпроєктних робіт. Передпроєктні роботи – роботи, які можуть виконуватись до початку процесу проєктування для визначення принципових об’ємно-просторових та містобудівних рішень:

— розроблення попередніх концептуальних архітектурних пропозицій (форескізи);

— розроблення пропозицій щодо розміщення об’єктів будівництва на земельних ділянках (обґрунтування місця розташування, необхідної території та умов будівництва);

— опрацювання технологічних та інженерних характеристик об’єкта;

— складання завдання на виконання інженерних вишукувань;

— обстеження технічного стану та/або обміри існуючих об’єктів, які підлягають реконструкції, капітальному ремонту, та розташованих в зоні впливу будівництва, з метою підготовки висновку та/або рекомендацій про можливість виконання робіт;

— збір даних та створення цифрової інформаційної моделі існуючого об’єкта на базі даних інженерно-геодезичних вишукувань, обстеження конструкцій та інженерних систем чи обробки існуючої документації;

— інші види робіт, необхідних для початку процесу проєктування.

Проте, будівлі та споруди істотно відрізняються в залежності від їх функціонального призначення. Тому, вимоги щодо складу та змісту проєктної документації на об’єкти галузевої специфіки уточняються та встановлюються галузевими будівельними нормами, звичайно ж, з максимальним урахуванням положень базових норм ДБН А.2.2-3.

Відповідно до Закону України «Про автомобільні дороги», автомобільна дорога – лінійний комплекс інженерних споруд, призначений для безперервного, безпечного та зручного руху транспортних засобів.

Як видно з визначення, за своєю специфікою автомобільні дороги істотно відрізняються не тільки від будівель різноманітного призначення, але навіть від інших споруд інженерно-транспортної інфраструктури.

Зокрема, ця специфіка врахована у ДБН А.2.2-3:2014, де в примітці до п. 3.7 «Капітальний ремонт» записано «для автомобільних доріг визначення терміну «капітальний ремонт» встановлюється [22] (ГБН Г.1-218-182:2011 «Ремонт автомобільних доріг загального користування. Види ремонтів та перелік робіт»).

Тому, враховуючи специфіку дорожньої галузі, для нового будівництва, реконструкції, капітального ремонту та відновлення (реабілітації) автомобільних доріг та штучних споруд на них дуже важливе значення має виконання передпроєктних робіт, особливо для доріг державного значення.

Щоб замовнику підготувати тендерну документацію на виконання проєктних робіт необхідно розробити завдання на проєктування і перелік основних даних та вимог. Для цього, насамперед, потрібно визначити перспективну категорію автомобільної дороги чи ділянки, на якій за візуальною оцінкою її стану передбачається виконання певного виду будівництва (нове будівництво, реконструкція, капітальний ремонт, відновлення).

Замовник повинен підготувати тендерну документацію на закупівлю робіт з розроблення проєктної документації на відповідний вид робіт, зокрема, завдання на проєктування і перелік основних даних та вимог, від чого, в кінцевому підсумку буде залежати не тільки очікувана вартість проєктних робіт та їх якість, але й вартість будівельних робіт, ефективність інвестицій у будівництво та відповідність характеристик автомобільної дороги потребам транспортних потоків протягом десятків років.

Для нового будівництва потрібно на основі математичної моделі визначити інтенсивність дорожнього руху та склад транспортного потоку на рік завершення розроблення проєктної документації та перспективну інтенсивність на 20-й рік експлуатації. Крім того, необхідно визначити та попередньо узгодити:

— проходження альтернативних трас автомобільної дороги (ділянки) з урахуванням чинної містобудівної документації (комплексного плану просторового розвитку територій територіальних громад, генеральних планів населених пунктів, детальних планів територій, а також схеми планування району);

— перелік технічних умов та їх проєкти;

— перелік земельних ділянок, по яких буде прокладено альтернативні варіанти дороги (ділянки), їх кадастрові номери та інформація про власників;

— визначити відстані та середні швидкості руху транспортних потоків між точками відмикання та примикання альтернативних варіантів нової дороги (ділянки) до існуючих доріг:

— визначити орієнтовні обсяги та вартості робіт з будівництва альтернативних трас дороги (ділянки);

— визначити попередньо економічну ефективність будівництва альтернативних трас дороги (ділянки) та терміни їх окупності з урахуванням дисконту;

— скласти техніко-економічні показники альтернативних варіантів трас автомобільної дороги (ділянки), та висновки щодо вибору найефективнішого варіанту траси автомобільної дороги для будівництва та доцільності реалізації інвестиційного проєкту будівництва дороги (ділянки);

— розробити проєкт завдання на проєктування і перелік основних даних та вимог.

Для реконструкції, капітального ремонту та відновлення (реабілітації) потрібно на основі фактичної інтенсивності руху та складу транспортного потоку та відповідної математичної моделі визначити інтенсивність дорожнього руху та склад транспортного потоку на рік завершення розроблення проєктної документації та перспективну інтенсивність на 20-й рік експлуатації для реконструкції або відповідний рік для капітального ремонту за ДБН В.2.3-4 «Автомобільні дороги». Крім того, необхідно визначити та попередньо узгодити:

— в залежності від перспективної інтенсивності дорожнього руху, на який вид робіт буде розроблятися проєктна документація: реконструкція, капітальний ремонт чи відновлення (реабілітацію);

— проходження траси (альтернативних трас) автомобільної дороги (ділянки) з урахуванням чинної містобудівної документації (комплексного плану просторового розвитку територій територіальних громад, генеральних планів населених пунктів, детальних планів територій, а також схеми планування району) у разі виконання реконструкції;

— перелік технічних умов та їх проєкти;

— перелік земельних ділянок, по яких буде прокладено альтернативні траси дороги (ділянки) для реконструкції або довідведення землі у разі потреби, відповідно, для реконструкції або капітального ремонту, їх кадастрові номери та інформація про власників.

— визначити міцність і рівність проїзної частини та значення коефіцієнта зчеплення колеса автомобіля з поверхнею дорожнього покриву;

— визначити відстані та середні швидкості руху транспортних потоків між точками відмикання та примикання альтернативних нових ділянок доріг до існуючих доріг (для реконструкції) та для існуючих ділянок як при реконструкції, так і при капітальному ремонті:

— визначити орієнтовні обсяги та вартості робіт з будівництва альтернативних ділянок доріг для реконструкції та/або вартості робіт по існуючих ділянках;

— визначити попередньо економічну ефективність будівництва альтернативних доріг (ділянок) у разі необхідності при реконструкції та будівельних робіт на існуючих ділянках як при реконструкції, так і при капітальному ремонті, а також терміни окупності з урахуванням дисконту;

— скласти техніко-економічні показники варіантів автомобільної дороги (ділянки), та висновки щодо вибору найефективнішого варіанту траси автомобільної дороги для реконструкції та доцільності реалізації інвестиційного проєкту реконструкції чи капітального ремонту дороги (ділянки);

— розробити проєкт завдання на проєктування реконструкції або капітального ремонту дороги (ділянки) і перелік основних даних та вимог.

Отже, для підготовки якісної тендерної документації замовнику необхідно зібрати цілий ряд необхідної інформації про транспортно-експлуатаційний стан автомобільної дороги, інтенсивність і швидкість дорожнього руху та склад транспортних потоків. Але у замовника немає для виконання таких робіт ні відповідного кадрового потенціалу, ні спеціального діагностичного, геодезичного, лабораторного та іншого необхідного обладнання.

Тому, необхідно залучати спеціалізовані проєктні організації для виконання передпроєктних робіт з нового будівництва, реконструкції, капітального ремонту та відновлення (реабілітації) автомобільних доріг та дорожньої інфраструктури.

Передпроєктні роботи – роботи, які виконують до початку розроблення тендерної документації на закупівлю робіт з розроблення проєктної документації на нове будівництво, реконструкцію, капітальний ремонт та відновлення (реабілітацію) автомобільних доріг, штучних споруд на них та інших об’єктів дорожнього господарства.

Особливо рекомендується виконувати передпроєктні роботи у разі застосування принципу «Проєктуй – Будуй», тому що в цьому разі велика імовірність визначення у тендерній документації необґрунтовано високої вартості об’єкта будівництва.

Конкурентну процедуру закупівлі передпроєктних робіт доцільно здійснювати у формі торгів з обмеженою участю або конкурентного діалогу, насамперед, серед підприємств, що входять до сфери управління Державного агентства відновлення та розвитку України.

Вартість виконання передпроєктних робіт можна визначати на основі відповідних цінників та оформляти актом погодження договірної ціни. Остаточна вартість повинна установлюватися підтверджуючими документами фактичних витрат підрядника з урахуванням адміністративних витрат та нормативних планових накопичень.

Матеріали передпроєктних робіт повинні бути основою для розроблення тендерної документації, зокрема, завдання на проєктування дорожніх об’єктів, у т.ч. для визначення потужності об’єкта та очікуваної його вартості.

У разі виконання передпроєктних робіт, вартість робіт з розроблення проєктної документації на нове будівництво, реконструкцію, капітальний ремонт та відновлення (реабілітацію) автомобільних доріг, штучних споруд на них та інших об’єктів дорожнього господарства повинна бути зменшена у тендерній документації на суму витрат, що були понесені виконавцем передпроєктних робіт.

Федір ГОНЧАРЕНКО, канд. техн. наук, радник Президента НАДУ, експерт НАДУ