Чи дійсно проєкт «Проєктуй і будуй» є експериментальним?

У Facebook Прем’єр-міністерка Юлія Свириденко повідомила, що Уряд оголосив новий експериментальний проєкт «Проєктуй і будуй» з будівництва та відновлення житла, лікарень, шкіл та іншої важливої інфраструктури.

Вона відмічає, що така система будівництва давно застосовується у ЄС. Але слід зауважити, що в країнах ЄС невід’ємною складовою зазначеної системи є укладання контрактів за типовою формою FIDIC, де основними критеріями є: тверда (незмінна) вартість об’єкта, термін будівництва та якість робіт.

В Україні проєкт триватиме два роки й буде на контролі у віце-прем’єра – міністра розвитку громад та територій Олексія Кулеби та його команди, а також Агентства відновлення.

Слід відмітити, що в дорожній галузі система «Проєктуй – будуй» почала впроваджуватися з 2019 р. і на сьогодні уже є великий досвід її використання.

За зазначеною системою уже збудовано або будується чи відновлюється багато інфраструктурних об’єктів, зокрема:

— будівництво нової автомобільної дороги Н-31 Дніпро – Царичанка – Кобиляки – Решетилівка;

— ремонт важливих ділянок автомобільних доріг державного значення;

— відновлення зруйнованих війною автодорожніх мостів;

— реалізація експериментального проєкту з будівництва магістральних водогонів у Дніпропетровській та Миколаївській областях;

— будівництво важливих для охорони держави, інфраструктурних об’єктів.

Досвід, накопичений компаніями, що входять до Національної асоціації дорожників України та інших компаній показує, що величезною перевагою цієї системи є значне пришвидшення процесу будівництва та відновлення інфраструктурних об’єктів.

Але є і «вузькі» місця у системі «Проєктуй – будуй». Найголовніше, на мою думку, – це відсутність нормативного регулювання для об’єктивного визначення вартості об’єкта будівництва замовником, а також, у разі застосування контрактів із твердою договірною ціною, різне трактування їх складової підрядниками та замовниками, з одного боку, та контролюючими структурами – з іншого, що призводить до виникнення конфліктних ситуацій.

Хочеться вірити, що набутий дорожньо-будівельними компаніями позитивний та негативний досвід реалізації системи «Проєктуй – будуй» буде врахований відповідними державними органами у нормативних документах та будуть чітко визначені правила поведінки кожного учасника будівельного ринку.

Микола Березовський, президент НАДУ