Післявоєнна відбудова та інфраструктурний розвиток держави є складним комплексним процесом, який буде включати десятки тисяч проєктів у різних галузях по всіх регіонах. У пріоритеті держави є не тільки швидке, але і якісне відновлення інфраструктури, що гарантуватиме надiйність та довговічність об’єктів.
Відповідно на всіх етапах будівництва та ремонтів має бути запроваджена жорстка система контролю якості виконання робіт.
Якщо говорити за дорожню галузь, то такого відношення до справи, від нас вимагає Закон України «Про автомобільні дороги», ДБН А. 3.1-5:2016 «Органiзація будівельного виробництва», ДСТУ ISO 9001:2015 (ISO 9001: 2015, IDT) «Система управлiння якiстю», окрім того, у галузі іcнує понад 100 нормативних документів призначених для використання при виконанні ремонтно-будівельних робіт та, по великому рахунку, спроможних забезпечити функціонування системи управління якості. Якість доріг залежить від ряду факторів, які розподілені по всіх етапах і планування, проєктування, закупівля та реалізація проєктів. У будь-якому будівельному проєкті або процесі існує жорсткий зв’язок між якістю, часом, масштабом та вартістю. Будь-яка зміна або обмеження в одному із цих парамeтрів відбувається за рахунок інших. Якість не може бути забезпечена у відриві від інших факторів. Наприклад, якщо збільшується обсяг робіт без відповідного збільшення бюджету, наслідки будуть відчуватися на якості та часі. Якщо час обмежується без зменшення обсягів чи збільшення вартості, то не минуче вплине на якість. Ці параметри, у своїй більшості, характеризують взаємний гармонічний зв’язок, який забезпечує якість робіт при реалізації цих проєктів.
Iснуюча система управлiння якістю дорожньо-будівельних робіт може ефективно працювати при відповідальному відношенні до проблеми всіх учасників будівельного процесу, саме: замовників, підрядників та технічного нагляду (iнжинірингових компаній). Звичайно, важлива та відповідальна функція у цій системі покладається на підрядників або виконавців дорожньо-будівельних робіт. Виконавцями можуть бути дорожньо-будівельні та мостові компанії, а також державні дорожні підприємства. Вибір Замовником підрядника для виконання ремонтно-будівельних робіт проводиться через процедуру закупівель відповідно до Закону України «Про публічні закупувлі». З метою уникнення потенційних ризиків пов’язаних з недобросовісною конкуренцією, дискримінаційними критеріями, недотриманням зобов’язань потенційними виконавцями, ознаками змови, зловживання оскарженням, у 2020 році Міністерством розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства були затверджені» Методичнi рекомендації щодо Методології особливостей здійснення закупівель у сфері дорожнього господарства». На жаль, вони мають рекомендаційний характер, але завдяки їм у системі тодішнього Укравтодору був розроблений єдиний підхід до організації закупівлі, підготовки тендерної документації та проєкту договору. Це був також відчутний крок по покращенню якості виконаних робіт. Підтвердженням тому є позитивний досвід реалізації Програми Президента України по відновленню та розбудові автомобільних доріг. Окремі положення Методичних рекомендацій було б доцільно внести як зміни до Закону України «Про публічні закупівлі» для подальшого впровадження у практику закупівель в цілому у всій будівельній галузі.
Важливим елементом системи управління якості є також рівень підготовки технічного персоналу у всіх учасників будівельного процесу, а там де потрібно ще і сертифікованого. І якщо ставиться питання про те, що дорожньо-будівельна компанія повинна мати сертифікат ISO, i це безперечно правильно, то напевно й інжинірингова компанія, котра також обслуговує проєкт, теж повинна його мати, і замовник, який проводить технічний нагляд… Усі учасники мають працювати в одній системі координат, яка має назву «Система управлiння якістю», адже не якісно побудована або відремонтована дорога не забезпечує повною мірою безперервний, безпечний та зручний рух для користувачів доріг та зменшує життєвий цикл самої автомобільної дороги.
I саме неприємне: на тому мiсці де порушується якість виконання робіт дуже часто виникає підґрунтя пов’язане з корупційними ризиками. Тому більш широке використання системи управління якістю у дорожній галузі повинно стати запорукою будівництва та ремонту якісних доріг та буде перепоною для всякого роду зловживань.
Автор: Микола Березовський, президент Національної асоціації дорожників України