Другого листопада у Києві пройшов Міжнародний конгрес «Дороги майбутнього». Конгрес викликав велике зацікавлення учасників дорожньо-будівельного ринку та представників ЗМІ.
Захід відбувався у просторому залі КВЦ Парковий, це дозволило прийняти близько 500 учасників з дотриманням усіх карантинних норм. У холі працювала виїзна лабораторія, де невакциновані учасники могли безкоштовно пройти тестування на COVID-19. Ця обов’язкова умова дозволила почуватися впевнено і захищено при спілкуванні у зоні кейтерингу.
Конгрес надавав усі можливості для знайомства, налагодження зав’язків та нетворкінгу. Провідні компанії галузі представили також інформаційні стенди, де можна було ознайомитися із їх новинами. До початку заходу та під час перерв між дискусійними панелями у холі відбувалося спілкування.
Розпочав захід президент НАДУ Микола Березовський. Він зазначив, що Україні і раніше були скромні, точкові успіхи у будівництві доріг, наприклад під час підготовки до Євро-2012. Але ця підготовка стосувалась лише певних маршрутів у певних регіонах. «Те, що відбувається сьогодні в державі, можна назвати «Великим будівництвом», «великим проривом» у розвитку дорожнього будівництва. На наших очах відроджується дорожня галузь, формується потужний національний, приватний дорожньо-будівельний комплекс. Компанії-члени НАДУ є авангардом цього «Великого будівництва». За період спочатку реалізації програми наші компанії відремонтували більше 6 тис. км доріг, працевлаштували близько 15 тис. осіб. І це далеко не повний перелік їх досягнень», – сказав Микола Березовський.
Участь у першій панелі конгресу взяли міністр інфраструктури Олександр Кубраков, заступник міністра фінансів України Олександр Кава, радник прем’єр-міністра Тарас Сиротинський, голова Держінспекції архітектури і містобудування Семен Кривонос, заступник міністра розвитку громад та територій України Наталія Козловська, заступник голови комітету ВРУ з питань регіонального розвитку Олена Шуляк.
Олександр Кубраков розповів про результати виконання програми Президента «Велике будівництво» у поточному році та окреслив амбітні плани на наступні роки. Зокрема, до 2024 року планується привести до нормативного стану 24 тис. км основних доріг, відремонтувати 1400 мостів та збудувати нові автошляхи.
Міністр також наголосив, що всі позитивні зміни у галузі відбуваються завдяки бізнесу і людям, які платять податки. «Хочу звернути увагу, що так само і три, і п’ять, і десять років тому люди платили податки, і бізнес платив податки. Але чомусь дороги не будувались. Тому питання в команді, в людях, і в пріоритетах. Наразі в Україні близько 20 потужних компаній, які постійно конкурують між собою і вибудовують довгострокові моделі розвитку. Інтерес до українського дорожнього ринку висловлюють світові лідери галузі. Очікуємо нових гравців в Україні та впевнений, що вже до 2024 року і вітчизняні компанії виходитимуть на міжнародні інфраструктурні ринки», – сказав Олександр Кубраков.
Інвестиції в інфраструктуру доріг мають і макроекономічний ефект. За різними підрахунками ріст ВВП за останній рік складає від 1,5 до 2,5% ВВП. З 2019 року у галузі створено близько 100 тис. робочих місць, середня заробітна платня у багатьох компаній більше вдвічі вища за середню по країні.
Попри помітні успіхи галузі, є ряд проблем, які потребують уваги. Про них говорили у своїх запитаннях до представників влади учасники та представники ЗМІ. В першу чергу цікавили лібералізація стандартів ціноутворення, дерегуляція дозвільної системи та методологія проведення державних закупівель.
Заступник Комітету ВРУ з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування Олена Шуляк повідомила, що сьогодні в парламенті є декілька ініціатив, які допоможуть створити зручні та прості правила для всіх учасників будівельного процесу на ринку автодоріг. Мова йде про законопроєкти № 5655 та № 5877, перший із них 309 депутатів ВРУ вже підтримали в першому читанні. «Відповідно до майбутніх змін, вся проєктна документація, весь технічний нагляд, всі, хто задіяні у цьому процесі, будуть працювати виключно через електронну державну систему у сфері будівництва. Вхід до цієї системи через державний портал «Дія». Ми також передбачили підвищену кримінальну і адміністративну відповідальність, якщо буде порушуватись містобудівне законодавство та надали можливість органам місцевого самоврядування впливати на незаконні або самочинні будівництва», – пояснила Олена Шуляк.
Друга панель конгресу була поділена на дві частини. У ній говорили про драйверів великого будівництва, якість і надійність автомобільних доріг. Участь у панелі взяли генеральний директор ТОВ «Автомагістраль-Південь» Микола Тимофеєв, головний інженер ТОВ «ОНУР Конструкціон Інтернешнл» Олександр Добоні, керівник Групи компаній «RDS» Юрій Шумахер, директор ТОВ «ШБ «Альтком» Ігор Карнаков, керівник ТОВ «СТЛ+М» Микола Коловоротний, керівник ТОВ «Евродор» Геворг Аветісян.
Про якість та надійність доріг говорили начальник Служби автомобільних доріг у Львівській області Олег Береза, директор ДП «Агентство місцевих доріг Полтавської області» Олексій Басан, в.о. директора ДП «Дорцентр» Денис Кипнис, президент Асоціації інженерів-консультантів України FIDIC Яна Щигурова, голова Асоціації виробників цементу «Укрцемент» Павло Качур, віце-президент Міжнародної гільдії інженерів-консультантів, голова Громадської ради при Укравтодорі Світлана Рева, голова ГС «Безпека автодоріг» Юрій Сербін.
Третя панель конгресу «Дороги майбутнього» була присвячена інноваціям у дорожній галузі. Заключна панель показала, що інноваційні розробки є як у міжнародних, так і в українських компаній. Про свої новітні досягнення розповідали директор ДП «ДерждорНДІ» Артем Безуглий, заступник головного конструктора ПрАТ «Кредмаш» Сергій Перепеченко, керівник ПП «Транс-Авто-Д» (TAD) Віталій Мельник, офіційний представник в Україні корейської компанії Caris Володимир Ставнюк, заступник директора ТОВ «РТ Компані» (Continental) Віктор Стрехо, керівник ТОВ «Кантарелл Україна» Бекхан Ельмурзаєв, представник Marini Fayat Group в Україні Фатіх Шахін. Модератор другої і третьої панелей – Артем Безуглий, директор ДП «ДерждорНДІ».
За підсумками Конгресу її учасники запропонували конкретні зміни до законодавчих та нормативних документів, які покращать роботу дорожньої галузі, допоможуть працювати прозоро та ефективніше реалізовувати програму відновлення та будівництва нових доріг в Україні.