Останніми роками прослідковується тенденція до збільшення кількості дорожньо – транспортних пригод, пов’язаних із наїздами транспортних засобів на тварин і, у першу чергу, диких, на автомобільних дорогах загального користування державного значення.
Так, якщо у 2018 році, за даними аналізу ДП «ДерждорНДІ», кількість таких ДТП складала 230, то за неповний 2019 рік, уже 258 випадків. Найбільше їх зафіксовано у Львівській (38), Житомирській (34), Київській (33), Чернігівській (24) областях. Характерно, що за 9 місяців 2019 року, на дорогах державного значення зафіксовано 124 випадки наїздів на диких тварин та 106 на свійських.
Найбільш непередбачуваними є випадки зіткнення транспортних засобів із дикими звірами, оскільки, як правило, такі ДТП відбуваються поза межами населених пунктів та на великій швидкості. Тяжкість цих пригод є відповідною, і це стосується як учасників руху, так і самих тварин. Особлива небезпека приховується у ДТП за участю такої тварини як лось.
Для більшого розуміння, дослівно наводимо інформацію про конкретні випадки із Всеукраїнської газети «Полювання та риболовля» № 12 (218) за грудень 2019 року:
«На трасі Київ – Ковель – Ягодин приблизно о 3.00 16 листопада вантажівка Scania R420 зіткнулася з лосем, який раптово вибіг на проїзну частину. Від удару тварину відкинуло на зустрічну смугу, де її ще й переїхав легковий автомобіль. Лось загинув на місці, обидва транспортні засоби зазнали механічних пошкоджень.
Усе частіше лосі стають причиною ДТП. Так, 8 листопада на 149 км автодороги Чернігів – Прилуки – Пирятин також сталася дорожньо – транспортна пригода за участю лося. Водій автомобіля ВАЗ зіткнувся з лосем, який раптово вибіг на проїжджу частину дороги. Унаслідок пригоди водій та пасажир автомобіля дістали травми. На жаль, про долю тварини нічого не повідомляється.
Схожа автопригода сталася на початку жовтня в Городнянському районі на Чернігівщині, де лось врізався в автобус зі школярами. Шкільний автобус, який віз школярів із села Солонівка до Бутівської школи, на дорозі поміж селами зіткнувся з лосем. Лісовий велетень несподівано вискочив на дорогу перед автобусом, водій загальмував, проте уникнути зіткнення не зміг. На щастя, ніхто з школярів не постраждав, лише водій дістав легке забиття живота кермом.
Лосю перепало більше. Після зіткнення тварина лежала перед автобусом непритомна. За кілька хвилин сохатий підвівся і попрямував у напрямку села Полісся. Єгері пройшли слідами постраждалої тварини кілька кілометрів і встановили, що лось має оговтатися після зіткнення. Незначна кровотеча припинилася на першому кілометрі, так само минулося й накульгування.»
Що ж необхідно робити, щоб у подальшому унеможливлювати такі випадки, або хоча б зупинити тенденцію до їх росту? Як можна вплинути на ситуацію?
По-перше, хотілося б, щоб у цьому напрямку була скоординована співпраця власників автомобільних доріг та власників мисливських угідь. Ні для кого не секрет, що шляхи міграції звірів, із великою ймовірністю, відомі власникам мисливських угідь і питання про позначення або огородження таких ділянок мали б вирішуватися спільно із власниками автомобільних доріг (Службами автомобільних доріг в областях). На жаль, таке порозуміння якщо десь і є, то не як правило, а, навпаки, як виключення.
По-друге, Служби автомобільних доріг в областях мали б серйозно звернути увагу на такі ділянки на автомобільних дорогах, та вжити заходи, котрі передбачені діючими технічними нормативами, для запобігання виникнення ДТП, пов’язаних із наїздами на диких тварин.
По-третє, при капітальному ремонті, а тим більше реконструкції, особливо на дорогах І та ІІ технічної категорії, на стадії проєкту, власникам автомобільних доріг необхідно передбачати заходи, котрі знімуть загрозу та причини виникнення ДТП, пов’язаних із наїздами транспортних засобів на диких тварин. Існуюча нормативна база передбачає застосування таких технічних засобів, які допоможуть зняти цю проблему, хоча б вибірково, на найбільш загрозливих ділянках автодоріг. Такі заходи мають бути направлені, у першу чергу, на збереження людського життя та життя диких тварин.