fbpx

Бізнес закликає до системної співпраці для модифікації системи закупівель та протидії «схемам»

Заява

Української Ради Бізнесу  

Президенту України п. В. Зеленському

Прем’єр-міністрові п. Д. Шмигалю

Міністрові інфраструктури п. В. Криклію

Міністрові розвитку економіки,
торгівлі та сільського господарства п. І. Петрашку

Голові Комітету ВРУ з питань економічного розвитку
п. Д.Наталусі

Члени коаліції Українська Рада Бізнесу, до складу якої входить 86 бізнес-асоціацій, звертаються до представників влади щодо складної ситуації, яка склалась останнім часом із публічними закупівлями.

Реформа публічних закупівель, крім нечислених сфер, де є значні зрушення і має місце реальна конкуренція, призвела на сьогодні до одного очевидного загального результату: кожен може спостерігати на відкритих ресурсах за численними змовами між замовниками та наближеними до чиновників або ними самими спеціально створеними підприємствами-виконавцями. Оскільки судова, антикорупційна і реформа правоохоронних органів ще не завершені, то чиновники нічого не остерігаються і поводяться, як правило, зухвало, впевнені щодо неможливості притягнення їх до відповідальності. В цих умовах моніторинг закупівель, як частина процедур,  потребує подальших змін із метою посилення ролі суспільного нагляду і обов’язку замовників та органів, що відповідають за моніторинг, реагувати швидко та ефективно.

Так, для прикладу, ситуація на ринку дорожнього будівництва, на яке виділено рекордну суму бюджетних коштів (понад 100 млрд грн) у 2020 році, складається вкрай негативно.

Кошти платників податків та міжнародних фінансових інституцій, які забюджетовано, мають бути максимально ефективно використані для проведення ремонту вже наявних і будівництва нових магістралей, для поліпшення логістики і прискорення розвитку економіки країни. Особливо великої ваги набуває цей проект з огляду на економічну кризу, спричинену пандемією коронавірусу та іншими факторами, задля відновлення після якої Україна надзвичайно потребуватиме кращих шляхів сполучення, що є передумовою підвищення конкурентоздатності та посилення транзитного потенціалу.

На виконання доручень Президента та задля посилення ефективності використання коштів на дорожнє будівництво, Державне агентство автомобільних доріг України (Укравтодор) спільно з лідерами автодорожньої галузі, інвесторами і науковцями, які мають багаторічний досвід виконання дорожніх робіт найвищої категорії складності, розробили й узгодили проєкт Методичних рекомендацій для проведення закупівель товарів, робіт і послуг у галузі дорожнього будівництваякий Державне агентство автомобільних доріг неодноразово виносило на обговорення широкого кола учасників ринку та експертів, організовувало проведення презентацій та забезпечувало прозорість та конструктивний діалог усіх зацікавлених осіб.  Мета цього документу – впорядкувати і стандартизувати закупівлі в цьому секторі, мінімізувати корупційні ризики та забезпечити максимальну якість і виконання гарантійних зобов’язань за рахунок залучення до будівельних і ремонтних робіт досвідчених і фінансово спроможних гравців. Програма дозволить нормалізувати бюджетну дисципліну і, відповідно, виконати програму «Велике будівництво» у повному обсязі.

Підходи, закладені в Методології, є визнаними, зокрема, і з боку міжнародних фінансових організацій, які за аналогічними – а подекуди і набагато більш жорсткими правилами – проводять закупівлі дорожніх робіт на кредитні кошти. Було використано кращий міжнародний досвід із залучення найбільш досвідченого бізнесу до виконання проектів найвищого рівня складності, який практикується в більшості країн ЄС, США і Канаді. Під час обговорення Методології в публічному просторі та на робочих зустрічах, організованих Укравтодором, беззаперечну підтримку документу висловили представники Офісу ефективного регулювання (BRDO), Асоціацій інженерів консультантів України (FIDIC), Американська торгова палата (ACC) та Світовий банк.

Відповідно до нової редакції закону «Про публічні закупівлі», затверджувати відповідні Методичні рекомендації повинне Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства як центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику в сфері публічних закупівель.

Задля врахування інтересів усіх учасників ринку, обговорення дискусійних моментів та створення найсприятливішого для інвестицій і розвитку галузі законодавчого поля було створено робочу групу за участі представників дорожніх асоціацій, громадських організацій, Укравтодору та Мінекономрозвитку на чолі з директором департаменту з питань публічних закупівель. Учасники ринку спільно з Укравтодором напрацювали проєкт нової методології, яку в подальшому було винесено на обговорення у робочій групі.

Втім, попри попередні домовленості і готовність до діалогу, врахування ключових зауважень провідних учасників ринку, Мінекономрозвитку нещодавно кардинально змінило логіку і підходи роботи над Методрекомендаціями.  Зокрема, було запропоновано вилучити з тексту документу понад 80% принципових позицій, які давали змогу впорядкувати відносини на ринку, попередити шахрайство, тендерний «тролінг» та дати змогу виконувати роботи професійним і підготовленим учасникам, які залучають вітчизняну робочу силу, інвестували десятки мільйонів доларів у високоякісне обладнання та персонал, створили десятки тисяч робочих місць, сплачують з них податки і соціальні внески. У версії, оприлюдненій  Мінекономрозвитку, зокрема, вилучено низку позицій, які стосуються регулювання поточного середнього ремонту, що перетворює цей напрямок на «дике поле» без жодних правил і застережень.

Крім того, документ пропонується зробити рекомендаційним (необов’язковим), що повністю нівелює ідею законодавчого впорядкування сфери дорожнього будівництва, залишаючи прогалини для корупції, «договірних» тендерів і шахрайських дій із боку компаній-«одноденок». Замість того, щоб посилити і прискорити темпи «великого будівництва», такий підхід, навпаки, сповільнить і послабить перспективи розвитку дорожньої інфраструктури не лише в 2020, але й на роки вперед.

Подібний підхід Мінекономрозвитку викликає занепокоєння з боку учасників ринку, а також нерозуміння з боку міжнародних партнерів. Відмову від усіх експертних напрацювань ринку навряд чи можна вважати вдалим і професійним управлінським рішенням з боку Мінекономрозвитку, відповідального за затвердження документу.

Представники бізнесу закликають не допустити затвердження документу, який містить значні корупційні та ризики «тендерного тролінгу», уможливлює участь та перемогу фіктивних компаній. Ми закликаємо Мінекономрозвитку прислухатися до рекомендацій реального сектора і врахувати напрацювання експертних груп, взявши за основу методологію, яка була розроблена Укравтодором і його профільними науковими інститутами.

Проблеми, описані щодо дорожньої галузі, у тій чи іншій формі мають місце у більшості галузей економіки. Звертаємось до Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства з пропозицією щодо системної співпраці для модифікації системи закупівель та підвищення спроможності протидії шахрайству та схемам.  

З повагою,

Українські Бізнес–асоціації

члени Коаліції Українська Рада Бізнесу